Concurrentieanalyse maken en alles leren over jouw concurrenten

Je wilt je eigen bedrijf beginnen en inschatten hoe succesvol dit zal zijn. Hiervoor is het belangrijk om een concurrentieanalyse te maken. Op die manier krijg je meer inzicht in de sterktes en zwaktes van je concurrentie. Uiteindelijk doel is natuurlijk je eigen kansen op succes te vergroten. Maar hoe maak je een concurrentieanalyse?

Op internet zijn veel verschillende theorieën over het maken van een concurrentieanalyse te vinden. Belangrijk vind ik dat je zelf aan de slag kunt met het maken van je eigen concurrentieanalyse. Daarom geef ik hieronder 5 stappen van een concurrentieanalyse. Ook geef ik een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen.

Concurrentieanalyse maken in 5 stappen

Met de concurrentieanalyse in 5 stappen kun je zelfstandig een concurrentieanalyse maken, onafhankelijk van in welke branche je begint.

1. Selecteer je concurrenten

Onderzoek welke concurrenten hetzelfde product of dienst aanbieden (directe concurrentie). Doe hetzelfde voor bedrijven die soortgelijke alternatieve producten of diensten aanbieden. Vervolgens kies je de belangrijkste concurrenten uit.

2. Onderzoek de strategie

Probeer erachter te komen welke strategie je concurrenten hanteren. Waar willen ze over 1, 3 of 5 jaar staan? Welke nieuwe producten of diensten zetten zij de komende periode in de markt? Probeer er ook achter te komen hoe zij reclame maken.

3. SWOT analyse

Maak een SWOT analyse van de gekozen concurrenten. Dit geeft je inzicht in hoe zij gepositioneerd staan ten opzichte van dezelfde kansen die jij in de markt ziet. Wil je weten hoe je een SWOT analyse maakt, klik hier

4. Jouw succesfactoren

Vraag jezelf af wat de succesfactoren in de markt zijn. Bepaal vervolgens hoe je eigen bedrijf hierop scoort en hoe je geïdentificeerde concurrenten hierop scoren. Op die manier krijg je écht inzicht in je eigen positie.

5. Conclusie

Trek de conclusie uit je analyse. Welke kansen in de markt ga je benutten waarop je duidelijk een voorsprong hebt ten opzichte van je concurrenten? Ga je bepaalde eigenschappen van je bedrijf aanpassen om beter in te spelen op kansen die onbenut worden gelaten start je in een nieuwe markt?

Concurrentieanalyse maken, maar waar haal je de info vandaan?

Er zijn vele verschillende manieren om aan informatie van je concurrentie te komen. Hieronder geef ik een aantal handige tips die je helpen in je zoektocht naar informatie over jouw concurrenten. Je zult zien dat de verzameling van informatie beter en sneller gaat dan je misschien van tevoren denkt. Denk eraan om alle informatie te verzamelen in één document of bestand op je PC.

  • Check websites
    Bezoek de websites van concurrenten. Door bijvoorbeeld op Google naar “bakker Amsterdam” te zoeken vind je al veel bruikbare resultaten.
  • Doorzoek het handelsregister
    Doorzoek het Handelsregister. Wist je dat je daar eenvoudig alle bedrijven in je branche kunt vinden? Type bijvoorbeeld “autoverhuur” bij handelsnaam en “Rotterdam” in het veld plaats. Probeer het hier
  • Ga er op uit
    Bezoek de wijk waar je jouw eigen bedrijf wilt starten en kijk goed rond. Wat doen je concurrenten?
  • Vraag het aan je klanten
    Vraag je klanten of mogelijke toekomstige klanten wat voor hen belangrijk is in de branche waarin je start. Check ook ook waarom ze kopen bij je concurrentie en wat jij anders zou moeten doen om hen over te halen juist met jou zaken te doen. Dit levert vaak interessante inzichten op!

Je zult nu zelf aan de slag moeten met het maken van een concurrentieanalyse. Volg de 5 stappen en pas de praktische tips toe. Het is belangrijk om hier als snel mee te starten omdat hierdoor de richting die je met je eigen bedrijf kiest, kan wijzigen.

Succes in de voorbereiding naar je eigen bedrijf!