De beste groeistrategie voor jouw ondernemingsplan

Jouw onderneming wordt een groot succes! Dat is in ieder geval de overtuiging die jij hebt bij jouw plannen. Je bent misschien al bezig om je ideeën uit te werken in een geweldig ondernemingsplan. Lezers van dit ondernemingsplan zijn vooral op zoek naar de groeistrategie als jouw bedrijf van start is gegaan.

De inhoud van dit artikel bestaat uit de 4 groei strategieën:

  1. Marktpenetratie
  2. Productontwikkeling
  3. Marktontwikkeling
  4. Diversificatie

8 voorbeelden waarin groeistrategieën worden toegepast:

  1. Nieuwe klanten werven
  2. Nieuwe producten en diensten introduceren
  3. Uitbreiden van online verkoopmogelijkheden
  4. Marketing van je producten en diensten
  5. Daling van gemiddelde kosten
  6. Groeistrategie via overname van andere bedrijven
  7. Meerdere bedrijfslocaties openen
  8. Franchise formule opzetten

Om maar gelijk duidelijk te zijn. Een groeistrategie is meer dan alleen een stijgende omzet lijn in je financieel plan. In je ondernemingsplan moet je duidelijk maken dat je een onderbouwd plan hebt om jouw producten en diensten aan nieuwe klanten aan te bieden, nieuwe markten wilt gaan betreden en nieuwe concepten en producten in jouw business introduceert.

De manier waarop jij de groei van je bedrijf gaat realiseren is jouw groeistrategie. Het beschrijft de manier hoe je van A (huidige situatie) naar B (je doel) komt. Een succesvolle groeistrategie zorgt uiteindelijk voor stijgende omzet en meer winst. Een handig hulpmiddel bij het bepalen van je groeistrategie is het Ansoff-model (of de Ansoff product-marktmatrix). Wat dit Ansoff-model doet is het samenbrengen van markt en product.

Het Ansoff model bestaat uit 4 groeistrategieën. Hieronder leggen we ze kort uit.

1. Marktpenetratie groeistrategie

Deze strategie houdt in dat je in een bestaande markt meer van een bestaand product gaat verkopen. Je gaat proberen om marktaandeel te winnen ten koste van je concurrenten of je zorgt ervoor dat bestaande klanten meer van je product gaan kopen.

2. Productontwikkeling groeistrategie

In de productontwikkeling strategie ga je in een bestaande markt een nieuw product ontwikkelen en verkopen. Het kan ook gaan om een verbetering van een bestaand product. Je gaat proberen het nieuwe of verbeterde product aan bestaande klanten te verkopen.

3. Marktontwikkeling groeistrategie

Als je met je bedrijf een marktontwikkelingsstrategie volgt, ga je met je bestaande producten en diensten nieuwe groepen klanten benaderen. Je kunt je bijvoorbeeld gaan

richten op zakelijke klanten in plaats van alleen op consumenten. Of je gaat met je product of dienst de grens over. Goed marktonderzoek voordat je begint is erg belangrijk.

4. Diversificatie groeistrategie

Deze laatste strategie pas je toe als je nieuwe producten of diensten op nieuwe markten gaat introduceren. Bij deze diversificatie strategie is dus zowel je product of dienst als de markt nieuw. Dit is de meest risicovolle groeistrategie waarbij product ontwikkeling goed moet samenwerken met de commerciële kant van het bedrijf.

Groeistrategie Ansoff

groeistrategie ansoff

De Ansoff matrix, ook wel de Ansoff groeistrategie genoemd is een goede opsomming van de verschillende groeistrategieën die je met je eigen bedrijf kunt volgen. Dit Ansoff model is in 1957 ontwikkeld door de Rus Igor Ansoff.

Maar het is misschien niet praktisch genoeg voor je. Wat kun je hier nu concreet mee? Goede vraag!

Hieronder hebben we 8 voorbeelden van groeistrategieën verder uitgewerkt op basis van het Ansoff model zodat je een beter idee krijgt van de mogelijkheden die je hebt. Uiteindelijk passen al deze groeistrategieën ook goed in het Ansoff model. Maar we maken het graag praktisch voor je. Je kunt er één toepassen, maar een combinatie van groeistrategieën is natuurlijk ook goed mogelijk.

1. Nieuwe klanten werven

Een manier om te groeien is om nieuwe klantgroepen aan te boren en deze te interesseren voor jouw producten of diensten. Bij de start van je bedrijf heb je bepaalde doelgroepen in beeld waar jij je op gaat richten. Als je die klantgroepen goed bedient, kun je op zoek gaan naar nieuwe groepen klanten waarvoor jouw producten of diensten ook interessant kunnen zijn.

Als je bijvoorbeeld start met de verkoop aan consumenten en dit is succesvol, kan een volgende stap zijn om ook aan bedrijven je producten en diensten aan te gaan bieden. Een broodjeszaak die gericht is op verkoop aan consumenten kan zich bijvoorbeeld ook gaan richten op de bedrijven in de omgeving om lunches te verzorgen op de bedrijfslocaties. Dit is een hele nieuwe klantengroep voor een broodjeszaak.

2. Nieuwe producten en diensten introduceren

Het ontwikkelen en introduceren van nieuwe producten en diensten is een goede manier om als bedrijf je omzet te laten groeien. Hierbij hoeft het niet altijd te gaan om compleet nieuwe producten en diensten. Je kunt ook je bestaande aanbod bekijken en hier verschillende varianten van gaan aanbieden. Het is geen automatisme dat nieuwe producten en diensten altijd voor meer omzet zorgen. Er moet wel behoefte zijn vanuit de markt. Een goed marktonderzoek en planning van de productontwikkeling staan aan de basis van de introductie van nieuwe producten en diensten. Een voorbeeld is een camping die naast normale staanplaatsen ook opgezette, luxe tenten introduceert als nieuw product.

3. Uitbreiden van online verkoopmogelijkheden

De mogelijkheden om je producten en diensten online te verkopen worden steeds groter. De meest voor de hand liggende manier om online te verkopen is via je eigen website. Dat kan de eerste stap zijn om je producten en diensten voor iedereen beschikbaar te maken.

Je kunt de mogelijkheden van online nog verder uitbreiden voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met andere websites waarop jij jouw producten kunt gaan aanbieden. Het partnerprogramma van Bol.com is hier een goed voorbeeld van. Jij krijgt dan een plekje op de website van Bol.com en profiteert van de naamsbekendheid die Bol al heeft.

Online adverteren is een andere mogelijkheid om jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Het voordeel van online adverteren via bijvoorbeeld Google, Facebook of Instagram is dat je heel gericht kunt adverteren bij de doelgroep waar jij je op wilt richten. Niet alle producten zijn geschikt om online te verkopen, maar de ontwikkelingen gaan snel. Denk daarom altijd goed na over de online strategie voor jouw bedrijf. Goed voorbeeld is een binnenspeeltuin die jaarabonnementen verkoopt via haar eigen website en adverteert in de omgeving via Facebook.

4. Marketing van je producten en diensten

Een mooi product of dienst is fantastisch, maar verkoopt zichzelf natuurlijk niet. Ontwikkel daarom een goed en creatief marketingplan om jouw producten en diensten bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen. De succesvolle uitvoering van je marketingplan is de perfecte manier om jouw verkopen te laten stijgen.

Ga wel gericht te werk en doe van tevoren goed onderzoek naar jouw doelgroep en de beste manieren om deze doelgroep te benaderen. Check ook altijd op basis van de data die je beschikbaar hebt hoe succesvol jouw marketing campagnes zijn. Wees hierin niet bang om je marketingplan aan te passen. Vraag je toekomstige klanten ook naar hun behoeften – zij zijn vaak bereid hier inzicht in te geven!

5. Daling van gemiddelde kosten

Het groeien van je business brengt meer omzet met zich mee. Doordat je bedrijf in omvang groeit realiseer je ook meer kostenvoordelen. Bij een bedrijf wat groeit heb je de mogelijkheid om efficiënter te gaan werken en op termijn de gemiddelde kosten per product of dienst naar beneden te brengen. Een voorbeeld hiervan is dat je betere afspraken kunt maken met leveranciers omdat je meer van ze afneemt. Voorbeeld hiervan is een restaurant dat producten inkoopt. Dit is aantrekkelijk voor beide partijen.

6. Groeistrategie via overnames van andere bedrijven

Niet alle groei hoef je vanaf nul op te bouwen. Groei kun je ook realiseren door andere bedrijven over te nemen. Het voordeel hiervan is dat je bedrijven met bestaande producten/diensten en klanten overneemt. Het nadeel is dat groeien door overnames veel geld kost. Een overname doe je dan ook vaak pas als je jouw bestaande business winstgevend hebt opgezet. Er moet een overnamesom betaald worden voor het bedrijf wat je overneemt. Ook is het vaak lastig om bedrijven die je overneemt goed te integreren in je bestaande bedrijf. Je koopt vaak een heel bedrijf inclusief personeel. De samenvoeging van personeel is een lastig proces omdat er veel onzekerheid bij komt kijken omdat werk en taken veranderen en er misschien niet voor iedereen werk is.

Er zijn verschillende soorten overnames mogelijk. Je kunt een verticale of een horizontale overname doen. Verticaal betekent dat je een bedrijf onder of boven je in de keten overneemt. Denk hierbij aan een garagebedrijf dat een toeleverancier van banden overneemt. Een horizontale overname houdt in dat je een bedrijf overneemt wat actief is in dezelfde markt. Kortom, een garagebedrijf neemt een ander garagebedrijf over. Hierbij gaat het vaak om concurrenten.

7. Meerdere bedrijfslocaties openen

Als je actief bent in de retail-branche wordt je omzet vaak beperkt door de locatie waar je gevestigd bent. Het openen van nieuwe vestigingen van je winkel kan een goede manier zijn om groei te realiseren. Meerdere vestigingen vraagt van jou als ondernemer dat je het geheel overziet en de overkoepelende bedrijfsvoering en processen goed neerzet. Nieuwe winkellocaties openen vraagt veel voorbereiding en geld. Doe een goed onderzoek naar de locatie en je doelgroep op een nieuwe locatie. Vervolgens doe je vaak een grote investering om een pand geschikt te maken voor jouw winkelformule. Bekijk de plannen kritisch in het licht van de enorme online groei die plaatsvindt.

8. Franchise formule opzetten

Het opzetten van een franchise formule is eigenlijk een variant op het openen van meerdere locaties. Het verschil is alleen dat je met een franchise de winkelformule ontwikkelt en uitrolt over alle locaties van franchisenemers. Deze franchisenemers zijn zelfstandige ondernemers die jouw franchiseformule uitvoeren. Hier staan ze een vergoeding over af aan jou als franchise eigenaar.

Het voordeel van een franchise formule is dat je complete concept éénmaal ontwikkelt en dat zelfstandige ondernemers dit vervolgens gaan uitvoeren op hun eigen locaties. Het bekendste voorbeeld van een succesvolle franchise is McDonalds. De meeste McDonalds restaurants worden gerund door franchisenemers. Deze franchisenemers betalen een jaarlijkse vergoeding aan McDonalds om een restaurant te mogen openen. De productontwikkeling, marketing en procesontwikkeling wordt door de centrale McDonalds organisatie gedaan. De franchisenemers profiteren hier van mee. Kleinschaliger voorbeeld zijn zonnestudios.

We hopen dat je met deze 8 voorbeelden van groeistrategieën tot mooie nieuwe ideeën bent gekomen voor jouw eigen bedrijf. Heb je nog geen eigen bedrijf maar ben je wel bezig met de voorbereidingen en het schrijven van je ondernemingsplan? Ook dan kunt je één of meerdere van deze groeistrategieën verwerken in je eigen ondernemingsplan.

Veel succes met het toepassen van jouw groeistrategie in de praktijk!


Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00