Een succesvolle pitch in 5 stappen en niemand vergeet je meer

Als je jouw bedrijfsidee niet in 60 seconden kunt uitleggen, is het geen goed bedrijfsidee. De strategie van jouw idee is blijkbaar niet helder genoeg. Een goede ‘elevator pitch’ waarin jij jouw bedrijfsidee uitlegt is belangrijk voor toekomstig succes. We geven je 5 handige tips voor een succesvolle pitch.

1. Personaliseer je pitch

Voor mensen is het makkelijker als zij een bedrijf kennen en herkennen. Neem dus jouw bedrijf en ondernemingsplan in gedachten en start je pitch met de bedrijfsnaam en communiceer jouw visie helder.

Bijvoorbeeld: “Ondernemingsplannen gelooft in startend ondernemers met een goed bedrijfsidee én een goede voorbereiding”

2. Presenteer jezelf als ondernemer

Alle startende ondernemers pitchen hun verhaal. Waarom moet iemand speciaal zaken doen met jou? Hier zorg je ervoor dat jouw kennis en ervaring worden gecommuniceerd.

Bijvoorbeeld “Ondernemingsplannen kan een goede voorbereiding bieden aan starters omdat zij ruim 10 jaar ervaring hebben met het schrijven van ondernemingsplannen voor starters. Bovendien reageren banken al jaren erg positief”

3. Wat bied jij?

Volgende stap is duidelijk te maken wat voor product of dienst jij aanbiedt. Belangrijk is hier dat de voordelen van jouw product of dienst duidelijk worden voor een potentiele klant.

Bijvoorbeeld: “Een ondernemingsplan van Ondernemingsplannen biedt starters de mogelijkheid om snel en eenvoudig één van onze 200 uitgewerkte ondernemingsplannen aan te passen aan jouw eigen bedrijfsidee. De laatste wet- en regelgeving zijn al verwerkt en de cd-rom biedt een handige template waardoor je beter bent voorbereid.”

4. Eindig je pitch sterk

Het slot van een succesvolle pitch hangt sterk samen met de inhoud. Wat wil jij dat de ander voor jou doet?

Bijvoorbeeld: “Ondernemingsplannen nodigt starters uit om hun eigen bedrijf te starten met hulp van ons ondernemingsplan.”

Zorg dat klanten over je spreken.

5. Oefen, oefen, oefen, oefen… je presentatie

Jouw bedrijfsidee is uniek en moet gedeeld worden met de wereld om je heen. Waarschijnlijk heb je het te druk om jouw bedrijfsidee pitch volledig uit te werken. Herhaal jouw pitch in je hoofd – tijdens het autorijden of onder de douche.

Je hoeft niet de precieze pitch te trainen, maar de hoofdboodschappen en hun volgorde. De rest vertrouwen wij toe aan jou – als ondernemer.

Succes met het pitchen van jouw bedrijfsidee!