Gat in de markt vinden

Wie droomt er niet van? Een gat in de markt vinden. Een product of dienst dat nog door niemand is uitgevonden, waarvan jij een regelrecht commercieel succes gaat maken. Dat zou mooi zijn, toch?

Maar… bestaat er nog een gat in de markt? En.. hoe vind je het gat in de markt?

Veel mensen zijn negatief over het vinden van een gat in de markt. Dat is volgens hen te mooi om waar te zijn. Je kent ze vast wel – negatieve klanken van mensen die er niet meer in geloven en de hoop opgegeven hebben.

Wij willen jou liever positief inspireren om wél actief op zoek te gaan naar het gat in de markt. Op één voorwaarde: vergeet ons niet te mailen als je het gat in de markt gevonden hebt 🙂

Wat voor gat in de markt?

Een gat in de markt is een nieuw product of dienst dat nog door niemand ontdekt is en waarin iedereen geïnteresseerd is om het te kopen. Dit laatste is erg belangrijk, want je wilt van jouw ontdekking een commercieel succes maken, nietwaar?

Naast een exclusieve ontdekking van het gat in de markt, kan een bestaand bedrijf in een markt met weinig concurrentie ook een ‘gat in de markt’ zijn. Denk aan een schoenmaker in een dorp of winkelcentrum waar nog geen schoenmaker zit.

Zie jij in jouw omgeving mogelijkheden?

Hoe dat gat in de markt vinden?

Een gat in de markt vinden is erg moeilijk, omdat ze zeldzaam zijn. Hierdoor kun je er ook een commercieel succes van maken als je dat gat in de markt ook echt gevonden hebt. Wij kennen ook niet direct hét gat in de markt, maar zijn er wel altijd actief naar op zoek. Hieronder delen we een aantal vragen die wij zelf gebruiken in onze zoektocht naar het gat in de markt.

  • Wat missen consumenten in een product of dienst?
  • Wat zijn veel voorkomende klachten van consumenten?
  • Waar hebben mensen een hekel aan?
  • Wat is de grootste klacht in een branche?
  • Wat heb je niet op internet kunnen vinden?

Door deze vragen te stellen, zijn al vele gaten in de markt gevonden.De eerste vraag ‘wat missen consumenten in een product?’ hebben wij onszelf jaren geleden gesteld over onze ondernemingsplannen. Het antwoord was dat veel startende ondernemers op zoek zijn naar uitgewerkte ondernemingsplannen per branche. Zo konden zij profiteren van onderzoek dat al gedaan was naar een specifieke branche en sneller starten!

Een ander voorbeeld is een stagiaire die stage liep bij een frankeermachineproducent. Zij stelde een vraag aan de klanten van het bedrijf wat zij het meeste misten in een online wenskaart. Het antwoord was dat er geen persoonlijke, handgeschreven kaarten waren. Daarna is het balletje snel gaan rollen en is een bedrijf overgenomen dat hierin gespecialiseerd was. Het gat in de markt vinden door het simpelweg te vragen aan je toekomstige klanten.

Een ander fantastisch voorbeeld is CityBox. In de VS werd de vraag gesteld wat consumenten en kleine bedrijven misten in het huren van opslagruimte. Zij misten het huren van opslagruimte voor een korte periode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het tijdelijk opslaan van meubels bij een scheiding. CityBox bracht dit concept in 1998 als eerste naar Nederland en is inmiddels uitgegroeid tot een grote aanbieder van flexibele opslagruimte.

Gat in de markt gevonden, en nu?

Stel jezelf eens voor dat je straks het gat in de markt gevonden hebt… Super natuurlijk! Het is nu belangrijk dat je de juiste acties onderneemt om er ook een commercieel succes van te maken. Dat is wat je uiteindelijk wilt, toch? Denk hierbij aan:

  • Toets je idee met je beste vriend(in)
  • Bescherm je idee met een octrooi of patent
  • Denk na over je verdienmodel
  • Onderneem actie