Hoe maak ik een SWOT analyse en wat heb je er aan?

Hoe maak ik een SWOT analyse? Als starter zul je al vaak gehoord hebben dat je een SWOT analyse moet maken. Wat is dat eigenlijk? Een SWOT analyse is een bedrijfskundig model dat jouw sterktes en zwaktes van je onderneming weergeeft. Daarnaast kun je de kansen en bedreigingen die op jouw bedrijf van toepassing zijn erin verwerken. Dit vormt het startpunt om je strategie te bepalen.

Hoe maak ik een SWOT analyse?

Een SWOT analyse bestaat uit 4 onderdelen die je later zult gebruiken voor analyse. Ten eerste beschrijf je de sterke en zwakke punten. Het gaat om interne elementen van jou als ondernemers, je bedrijf of product. Een voorbeeld is dat jij erg initiatiefrijk bent of je product van de hoogste kwaliteit is.

Daarna beschrijf je de kansen en bedreigingen die op jouw onderneming invloed kunnen hebben. Hierbij gaat het erom dat je ontwikkelingen en invloeden van buitenaf beschrijft, de zogenaamde externe elementen. Denk hierbij aan een nieuwe kans in de markt of verandering in wet- of regelgeving waardoor jouw product of dienst ineens een kans is. Een bedreiging kan bijvoorbeeld de verlaging van de prijs van een concurrent zijn. Hierdoor kun jij mogelijk minder verkopen.

Wil je meer voorbeelden van SWOT analyse? Kijk dan eens op Wikipedia.

Wat kun je doen met SWOT analyse?

Nadat je jouw analyse hebt opgesteld, moet je de vervolganalyse starten. Dit klinkt lastiger dan dat het is; ik zal je het zo helder mogelijk uitleggen. Zorg ervoor dat je per onderdeel van de analyse maximaal 3 elementen hebt benoemd. Dus 3 sterktes, 3 zwaktes, 3 kansen en 3 bedreigingen die op jouw eigen bedrijf van toepassing zijn. Stel jezelf bij de selectie steeds 2 vragen: “Is dit onderscheidend ten opzichte van mijn concurrenten?” en “Wat heeft de klant hieraan?”

Nadat je de selectie hebt gemaakt, zet je de verschillende onderdelen tegenover elkaar. Hierbij stelt je jezelf 4 belangrijke vragen:

  • Hoe kun je jouw sterkte punten inzetten om in te spelen op kansen?
  • Hoe kun je jouw sterkte punten inzetten om bedreigingen af te weren?
  • Hoe kun je jouw zwakke punten verbeteren om in te spelen op kansen?
  • Hoe kun je jouw zwakke punten verbeteren om bedreigingen af te weren?

Gat in de markt

Kansen in de SWOT analyse zijn belangrijk om te identificeren, omdat je daar juist met je sterke punten op in wilt spelen. Je wilt een succesvolle onderneming starten en geld verdienen met de verkoop van je producten of diensten. Deze producten en diensten moeten natuurlijk uniek zijn in de markt. Veel mensen zoeken dit gat in de markt. Wil je meer weten over het gat in de markt vinden? Lees dan ons blog.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00