Motivatie om ondernemer te worden, waarom start jij je eigen bedrijf?

Je wilt ondernemer worden. Maar waarom wil je dat precies? Wat is jouw motivatie om ondernemer te worden? Het is belangrijk om op deze vraag een duidelijk antwoord te hebben als je een eigen bedrijf gaat starten. Als je namelijk met een verkeerde motivatie begint aan een eigen bedrijf zul je snel merken dat het niks wordt.

Een goed voorbeeld hiervan is: “Ik wil snel en makkelijk rijk šŸ’° worden met mijn eigen bedrijf”. Dat kan in de praktijk behoorlijk tegenvallen. Makkelijk is een eigen bedrijf zeker niet en er snel rijk van worden is ook maar voor weinig mensen weggelegd. Een eigen bedrijf betekent hard werken, elke dag een topprestatie leveren en een lange adem hebben. En hopelijk komt dan na verloop van tijd het succes en de rijkdom waar je op uit was.

Belangrijk is in ieder geval een goede voorbereiding. In een ondernemingsplan gaat het over jou alsĀ ondernemer. Wie ben je? Wat wil je? En waarom wil je dat? zijn vragen die beantwoord worden.

Motivatie voor het ondernemerschap is het proces van het ontdekken van jouw sterke punten en hoe je die sterke eigenschappen in kan zetten om kansen voor een succesvolle eigen business te creĆ«ren. Hierbij ga je de uitdaging aan en ben je ook in staat om bedreigingen en risico’s die je tegenkomt op te lossen.

Voorbeelden van persoonlijke motieven van startende ondernemers

De afgelopen jaren (sinds 2003!) hebben wij veel startende ondernemers geholpen bij hun ondernemingsplan. Als we deze mensen vroegen waarom ze ondernemer willen worden kreeg je verschillende antwoorden. We hebben de belangrijkste motieven en drijfveren van startende ondernemers voor je op een rij gezet.

Eigen baas zijn

“Ik wil graag zelf bepalen hoe ik mijn werk doe zonder dat er een baas boven mij zit”

Meer balans in mijn leven

“Een eigen bedrijf geeft mij de mogelijkheid om de balans tussen werk en prive beter in te richten”

Gat in de markt gevonden

“Ik heb een geweldig idee, een gat in de markt. Met mijn eigen bedrijf ga ik dat nu tot een succes maken”

Eigen bedrijf geeft mij vrijheid

“Een eigen bedrijf geeft mij het ultieme gevoel van vrijheid. Ik heb als eigen baas de vrijheid om de richting op te gaan die ik wil.”

Ik wil flexibel zijn

Als zelfstandig ondernemer ben ik veel flexibeler dan grote bedrijven. Ik kan snel inspelen op veranderingen. En (technologische) veranderingen volgen elkaar de laatste jaren steeds sneller op.”

Ik wil meer geld verdienen, rijk worden

Met een eigen bedrijf kan ik meer geld verdienen en probeer ik snel rijk te worden.”

Dit zijn maar een paar voorbeelden van persoonlijke motieven om je eigen bedrijf te starten.

Iedere ondernemer heeft een andere persoonlijke motivatie en drijfveren om een eigen onderneming te starten. Motivatie kan komen vanuit je eigen persoon. Dit noem je intrinsieke motivatie.

Een andere motivatiefactor is invloed van je omgeving. Bijvoorbeeld tijdens een reorganisatie op je werk besluit je om de stap naar een eigen bedrijf te zetten. Of de baan waar je nu in werk biedt je te weinig afwisseling terwijl je barst van de creativiteit en goede ideeƫn. Motivatie die voorkomt uit invloeden van buitenaf heet extrinsieke motivatie.

Waarom is jouw motivatie zo belangrijk?

Je vraag je misschien af, waarom is mijn motivatie voor het ondernemerschap nu zo belangrijk? Het gaat er toch om dat ik een goed bedrijfsidee heb en dat succesvol maak?

Jouw persoonlijke motivatie om een eigen bedrijf te starten en zelfstandig ondernemer te worden is belangrijk voor het succes van je eigen bedrijf. Zonder een gedreven, inspirerende en gemotiveerde ondernemer die de leiding heeft, is het heel moeilijk om je bedrijf succesvol te maken.

Verder is het runnen van je eigen bedrijf nu misschien een droom van je. Maar hoe denk je er over als je straks van start bent gegaan en je loopt tegen lastige situaties aan? Misschien heb je nu het idee dat het allemaal alleen maar leuk is en dat jij niet in moeilijke situaties terecht komt. Door te weten wat jou drijft kun je omgaan met tegenslagen en blijf je positief en gericht op het uitvoeren van jouw ideeƫn.

Zonder de juiste motivatie en doelen, geen succes

Ondernemen is hard werken. Dat harde werken doe je als het goed gaat, maar juist ook als het moeilijk is. Je verliest een belangrijke klant, er staat een concurrent op die jouw business bedreigt of een waardevolle medewerker kiest ervoor ergens anders te gaan werken. Zomaar wat situaties waar je in terecht kunt komen en waar jij als ondernemer 100% de verantwoordelijkheid draagt. Aan jou de taak om door te gaan, een visie te hebben en gemotiveerd te zijn om verder gaan.

Wat zegt de wetenschap over motivatie?

Verschillende wetenschappelijke theorieƫn leggen motivatie uit als een concept wat verborgen talenten en creativiteit naar boven haalt. Motivatie draagt bij aan het bereiken van je eigen persoonlijke doelen, maar brengt ook andere mensen in je omgeving in beweging.

Wetenschappelijke onderzoeken en theorieƫn van bijvoorbeeld Maslow en Hertzberg tonen aan dat motivatie leidt tot energie, enthousiasme, creativiteit en efficiƫntie in het bereiken van je doelen.

Abraham Maslow heeft de behoeftepiramide ontwikkeld. Hij gaat er vanuit dat mensen altijd op zoek zijn naar manier om hun behoeften te bevredigen. In de piramide vind je verschillende niveaus van behoeften. Je kunt pas een niveau stijgen in de piramide zodra de behoefte in het onderliggende niveau zijn ingevuld. Met behulp van de behoeftepiramide kun je dus inzicht krijgen in de motivatie en drijfveren van mensen.

Frederick Hertzberg was een Amerikaanse psycholoog. Hij heeft de motivatie-hygiĆ«ne theorie ontwikkeld. Deze theorie gaat er vanuit dat mensen op twee manieren beĆÆnvloed kunnen worden. Door motivatiefactoren en hygiĆ«nefactoren. De motivatiefactoren kunnen ervoor zorgen dat iemand tevreden en gemotiveerd is. HygiĆ«nefactoren kunnen er juist voor zorgen dat mensen niet tevreden zijn over hun werk.

Voorbeelden van motivatiefactoren zijn:

  • Prestaties / doelen bereiken
  • Erkenning krijgen
  • Verantwoordelijkheid krijgen
  • Persoonlijke groei doormaken
  • Competentie ontwikkelen

Voorbeelden van hygiƫnefactoren zijn:

  • Inkomen
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Onderlinge relatie met collega’s
  • Fysieke werkomgeving

Ontdek jouw motivatie om eigen bedrijf te starten

Om erachter te komen wat jouw motivatie en drijfveren zijn om je eigen bedrijf te starten hebben we 3 vragen voor je.

šŸ‘ Actiepunt:

Ontdek wat jouw motivatie šŸ’Ŗ is om je eigen bedrijf te starten. Geef antwoord op de volgende 3 vragen.

  1. Wat wil ik bereiken met mijn eigen bedrijf?
  2. Waarom wil ik dat bereiken?
  3. Hoe wil ik dat gaan bereiken?

De antwoorden op deze vragen neem je op in je ondernemingsplan šŸ’»

Jouw motivatie in je ondernemingsplan

Is het je gelukt om de 3 vragen te beantwoorden? Het lijken simpele vragen, maar het kan nog best lastig zijn om hier een duidelijk antwoord op te geven.

Deze vragen stellen we je om je aan het denken te zetten. Praat er eens met anderen over en ontdek wat voor jou belangrijk is in het ondernemerschap. Het helpt je om jezelf beter te leren kennen en erachter te komen wat je echt wilt.

Weinig mensen weten echt wat ze willen šŸ¤·ā€ā™€ļø. Vaak omdat ze nooit bij die vraag hebben stilgestaan. Succesvolle ondernemers weten altijd heel goed wat ze willen en welk doel ze voor ogen hebben.

In je ondernemingsplan beschrijf je wie de ondernemer is achter het bedrijf. Lezers van jouw ondernemingsplan en ook jijzelf kunnen dan het complete plaatje zien van jou als ondernemer, het idee wat je hebt en hoe je de doelen met jouw bedrijf gaat realiseren. Al die punten moeten kloppen om succesvol te worden.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items -  0,00