Pitch je ondernemingsplan

Pitch je ondernemingsplan in 60 sec!  Hoe dan?  Bereid je voor in 5 stappen en pas onze 4 tips toe.

Pitch je Ondernemingsplan: Voorbereiding

Je ondernemingsplan is klaar om gepresenteerd te worden. Goede voorbereiding van je elevator pitch is essentieel voor succes. Maar hoe doe je dat?

Stap 1:  Wie ben je?
Je moet dit deel van je elevator pitch kort houden, want je hebt maar 1 minuut. Stel jezelf de vraag ‘Wat wil ik dat de persoon die luistert onthoudt over mij?’

Stap 2:  Wat voor bedrijfsidee?
Beschrijf wat je doet.  De toehoorder moet begrijpen hoe jouw bedrijf waarde toevoegt. Vertel hem dat!

Stap 3:  Waarom jouw bedrijf?
Nu is het tijd om aan te tonen welke unieke kenmerken jij en je bedrijf meebrengen. Vertel wat je doet dat anders of beter is dan anderen, en daarmee dus onderscheidend.

Stap 4:  Wat is je doel?
Beschrijf je directe doelen. Doelen moeten concreet, helder en realistisch zijn. Zorg dat ze tijdgebonden zijn. Dit is de laatste stap en het moet voor je publiek direct duidelijk zijn wat je van hen vraagt.

Stap 5:  Analyseer je pitch
Analyseer je voorbereide pitch. Wist je dat een gemiddelde elevator pitch bestaat uit 231 woorden, 56 seconden duurt en 4 herhalingen kent? Ga dit eens bij jezelf na.

Pitch je Ondernemingsplan:  Uitvoering

Aan je voorbereiding kan het niet liggen. Nu naar het moment waar het allemaal om draait: de uitvoering. Wat je zult zeggen is belangrijk, maar bepaalt slechts 20% van je uiteindelijke resultaat. Belangrijker nog zijn 4 onderdelen waar je écht op moet letten. Gezamenlijk bepalen zij 80% van het resultaat! De details bepalen het verschil tussen jou en die andere ondernemers die óók succesvol willen worden.

1. Manier van kijken
Let op je manier van kijken naar het publiek. Als je één gesprekspartner hebt, kijk hem of haar dan recht in de ogen aan. Doe hetzelfde met een groter publiek, maar dan afwisselend. Recht in de ogen aankijken straalt zelfverzekerdheid uit. Je gelooft toch in je ondernemingsplan?

2. Charismatisch
Charisma is een sterke persoonlijke aantrekkingskracht die je uitoefent op andere mensen. Zorg dat je zelfvertrouwen uitstraalt, goed uit je woorden komt (voorbereiding!) en je jouw toehoorder boeit met je verhaal over je ondernemingsplan.

3. Authentiek
Blijf jezelf tijdens je elevator pitch. Als jij vaak humor gebruikt, doe dat nu ook. Je toehoorders prikken er zo doorheen als je jezelf niet bent.

4. Spreekdynamiek
De manier waarop jij iets zegt, bepaalt je impact. Let op je klank, ritme, volume, beweging en toonhoogte.

Pitch je Ondernemingsplan:  Afsluiting

Je hebt je verhaal goed voorbereid en gelet op de uitvoering. Top! Nu wacht je de reactie van je publiek af. Let niet alleen op wat ze zeggen, maar vooral ook hun lichaamshouding. Zijn ze geïnteresseerd? Dan zullen ze wat meer naar je toe bewegen en … je uiteindelijk belonen!

Wist je dat vele klanten van Ondernemingsplannen.nl deze manier van Ondernemingsplan Pitch al hebben geprobeerd bij banken of andere financiers? Zorg dat je de volgende bent!