Je wilt een eigen bedrijf starten, waarbij je zelf marktonderzoek wilt doen. Hoe werkt marktanalyse? In dit artikel maken we duidelijk wat een marktanalyse is en geven we je tips voor marktanalyse, zodat je zelfstandig aan de slag kunt.
Wat is een marktanalyse?
Een marktanalyse is een onderzoek waarin jij als eigen ondernemer informatie verzamelt over markten en klanten. Je zult een onderzoeksvraag moeten formuleren, zoals bijvoorbeeld ‘Hoe kan mijn onderneming snel winst maken?’ of ‘in welke regio ligt het meeste potentieel voor mijn eigen bedrijf?’ Deze vragen kun je verder onderverdelen in onderliggende deelvragen, zodat je concreet antwoord vindt op je vraag. Marktanalyse wordt ook wel ‘marktonderzoek’ genoemd.
In je ondernemingsplan zul je een marktanalyse moeten opnemen, zodat lezers zien dat je voldoende bent voorbereid op het starten van je eigen bedrijf. Ondernemingsplannen.nl heeft voor veel branches al de resultaten van marktanalyses per branche al opgenomen. Dit kan je veel tijd schelen en je maakt een goede eerste indruk bij de personen of instellingen aan wie je jouw ondernemingsplan presenteert.
Natuurlijk is het belangrijk dat je zelf als beste je eigen toekomstige klanten goed kent, zodat je kunt inspelen op de behoeften van je klant met jouw unieke product of dienst. Redenen genoeg om snel aan de slag te gaan.
Hoe onderzoek je de markt?
De uitdaging van een goede marktanalyse is de vraag waar je begint. Er is enorm veel data en informatie beschikbaar op internet, waarvan niet alles even betrouwbaar of onafhankelijk is. Belangrijk is daarom om zelfstandig marktonderzoek te doen in de omgeving waar jij je eigen bedrijf wilt starten. Deze marktanalyse maak je om je toekomstige markt en klanten beter te leren kennen.
Een aantal vragen die belangrijk zijn in het doen van je marktanalyse zijn:
- Wie zijn mijn klanten?
- Wat is de behoefte van mijn klanten?
- Verandert wet- en regelgeving en welke impact heeft dat?
- Wie zijn je concurrenten?
- Waarom kiezen klanten voor je concurrentie?
- Groeit het marktsegment waarin jij je wilt vestigen?
Tips voor marktanalyse
Omdat er zoveel informatie beschikbaar is, kunnen wij ons voorstellen dat je het vervelend vindt om lang te zoeken. Dit kun je marktonderzoek bureaus laten doen, maar dit kost vaak veel geld. Geld wat je als startende ondernemer vaak niet hebt. Daarom geven wij je hierbij een aantal goede bronnen die je kunt raadplegen bij het doen van je eigen marktanalyse.
- CBS: Stel zelf grafieken en tabellen samen hier >
- CPB: Onderzoek de stand van de Nederlandse economie hier>
- Enquête: Ontwerp een vragenlijst en vraag de mening van klanten hier >
- Jaarverslag: Download jaarverslagen van concurrentie
- Rabobank: Bekijk cijfers en trends per branche hier >
- KvK: Vul je type winkel in en plaatsnaam hier >
Samengevat zijn er veel redenen en bronnen om je eigen markt en klanten beter te leren kennen. Bekijk altijd welke marktanalyses al gedaan zijn, zodat je voor jezelf als ondernemer tijd bespaart.
Zorg er tenslotte voor dat je je eigen markt goed kent voordat je je eigen bedrijf begint. In je ondernemingsplan neem je een marktanalyse op. In de voorbeeld ondernemingsplannen die je bij ons kunt downloaden zijn deze marktanalyses al uitgewerkt en opgenomen.