Veel gemaakte fouten bij de start van je eigen bedrijf

Check de veel gemaakte fouten bij de start van je eigen bedrijf en doe er je voordeel mee bij de start van jouw eigen bedrijf.

Te veel tijd besteden aan het product en te weinig aan verkoop

Als startende ondernemer heb je het gat in de markt gevonden met een prachtig mooi product. Zet een kwalitatief goed product in de markt, maar blijf niet hangen in de productontwikkeling. Je doel is het nieuwe product succesvol in de markt te zetten. Ga hier dan ook actief mee aan de slag. Bouw vanaf het begin aan een netwerk en zorg dat de verkoop van je product je belangrijkste activiteit wordt.  Alleen dan zul je succesvol worden.

De start alleen voorbereiden

Veel startende ondernemers willen alles zelf doen, omdat ze van mening zijn dat ondernemers van alle markten thuis moeten zijn. Benader het eens anders en zorg dat je de samenwerking zoekt met partijen die kennis en expertise in huis hebben die jij nodig hebt. Misschien kun je hen weer helpen met jou kennis. Uiteraard kun je ook specialistische parijen inhuren die bepaalde activiteiten voor jou uitvoeren. Dit kost dan geld, maar het resultaat is vaak beter en je houdt de snelheid er in. Alles zelf uitzoeken kost meer tijd en vertraagt de marktintroductie.

Geen ondernemingsplan maken voor je eigen bedrijf

Veel ondernemers hebben een idee in hun hoofd zitten en gaan daarmee direct aan de slag met hun eigen bedrijf. Het schrijven van een ondernemingsplan nemen ze dan geen tijd voor. Er komt veel kijken bij de start van een eigen bedrijf. Om hier structuur in aan te brengen en de juiste keuzes te maken is een goed ondernemingsplan belangrijk. Op het moment dat je iets hebt uitgewerkt en opgeschreven, ligt het vast en kun je daar op terugvallen. Een ondernemingsplan is geen document wat je eenmalig maakt. Houd het actueel en zorg er voor dat het plan je helpt bij de ontwikkeling van je bedrijf. Lees hier meer over in het artikel je ondernemingsplan is jouw TomTom.

Te lang blijven stilstaan bij het ondernemingsplan

Als je een ondernemingsplan schrijft, is de verleiding groot om alles tot in het kleinste detail uit te werken. Dit zorgt er voor dat het ondernemingsplan nooit afkomt en je de volgende stap voor de start van je bedrijf niet zal zetten. Probeer daarom in korte tijd je complete ondernemingsplan te schrijven. Zorg dat de belangrijkste onderdelen (bijvoorbeeld je bedrijfsidee, de marktbenadering en financiën) goed zijn uitgewerkt. Merk je dat je vastloopt, maak gebruik van een handleiding (bijvoorbeeld met een ondernemingsplan van ons) en maak je ondernemingsplan af.

Te weinig startkapitaal ophalen

Een veelvoorkomende fout is dat de investering die gedaan moet worden te laag wordt ingeschat. Hierdoor is het moeilijk om je bedrijf succesvol op te zetten. Dit komt doordat je gewoonweg geen geld hebt voor bepaalde noodzakelijke investeringen. Maak een reële inschatting van je investeringen en ga hiermee naar de bank of investeringspartij.

Marketing inzetten zonder plan

Je bedrijf is gestart en je richt je volledig op de verkoop van je product. Inzet van marketing is hierin onmisbaar. Veel startende ondernemers zetten marketing in zonder dat daar een plan achter ligt.  Hier gaat vaak veel geld in zitten waarbij het maar de vraag of je dit geld effectief inzet. Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven. Zorg daarom dat je een marketingplan maakt waarin je een onderbouwde strategie uitzet die je gaat  inzetten voor jou bedrijf. Ga hiermee van start en bekijk na een paar maanden wat de marketingstrategie heeft opgeleverd. Ben je niet tevreden met het resultaat? Wijzig dan je plan en ga weer verder. Zo breng je structuur aan in je marketingactiviteiten.